Ekspresja na kolei
Data dodania: 16.08.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 16.08.2023 Czas czytania: ~ 2 min
„Budowa dworca we Włocławku to 83. inwestycja zakończona w ramach największego w historii Polski programu przebudowy dworców kolejowych realizowanego przez Polskie Koleje Państwowe SA.” - głosi komunikat prasowy Polskich Linii Kolejowych, które wciąż rozwijają program remontów istniejących stacji i budowania nowych obiektów tam, gdzie stare są rozbierane. Tak właśnie stało się we Włocławku, w którym zaniedbany parterowy dworzec z lat 70. został zburzony, a w jego miejscu stanął nowy gmach o trzech kondygnacjach i kilku nowych funkcjach.
W organizowanym od kilku lat konkursie pt. „Dworzec Roku” na najładniejsze i najwygodniejsze w użytkowaniu budynki stacyjne wygrywają zarówno poddane renowacji obiekty historyczne, jak nowo powstałe dworce. Sądząc po komentarzach, jakie ukazały się w mediach po otwarciu nowego dworca kolejowego we Włocławku, obiekt ten nie ma chyba szans na nagrodę w tym konkursie. Krytyce poddano zarówno wygląd budynku, jak i sposób jego wykończenia – na przykład rząd różnej wielkości i wątpliwej urody skrzynek instalacyjnych ustawionych wzdłuż peronu na tle blaszanej ściany.
Nowy dworzec we Włocławku ma trzy kondygnacje. Na parterze znajdują się kasy biletowe (osobno dla przewozów kolejowych, osobno – komunikacji miejskiej i autobusowej), dwie poczekalnie, toalety, pokój dla opiekuna z dzieckiem. Tu także zostawiono miejsce na lokale usługowe, kioski, sklepiki. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek. Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW. Przy okazji budowy dworca remont przeszedł także plac wokół, który zyskał bardziej reprezentacyjny wygląd, pojawiła się wiata na rowery, skwer, ławki, pergola.
Projektująca budynek pracownia TPF chciała nadać mu nowoczesny, dynamiczny wygląd. Skomponowała go z przenikających się brył, których zróżnicowanie podkreślają dodatkowo kontrastujące ze sobą materiały – elewacje obłożono miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych. Wejście do budynku ulokowano w przeszklony zagłębieniu, niektóre ze ścian i dachów są ukośne, jakby wcinały się w inne części bryły. „Forma budynku jest dynamiczna, nowoczesna, nawiązująca do kolei i prędkości, natomiast dach sprawia wrażenie unoszenia się nad prostą bryłą dworca” – można przeczytać w opisie inwestycji.
Lokalizacja: Włocławek, ul. S. Okrzei
Inwestor: Polskie Koleje Państwowe S.A.
Wykonawca: Budimex S.A.
Projekt: TPF sp. z o.o.
Powierzchnia: 2200 m2
Realizacja: 2023
Koszt inwestycji: ok. 37,7 mln zł brutto
Źródło zdjęć: pkp.pl; tpf.com.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Realizacja Architektoniczna , Realizacja Budynku , Kubatura , Obiekt Architektoniczny
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz