Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ekspresja na kolei

 

Czas czytania: ~2 min


„Budowa dworca we Włocławku to 83. inwestycja zakończona w ramach największego w historii Polski programu przebudowy dworców kolejowych realizowanego przez Polskie Koleje Państwowe SA.” - głosi komunikat prasowy Polskich Linii Kolejowych, które wciąż rozwijają program remontów istniejących stacji i budowania nowych obiektów tam, gdzie stare są rozbierane. Tak właśnie stało się we Włocławku, w którym zaniedbany parterowy dworzec z lat 70. został zburzony, a w jego miejscu stanął nowy gmach o trzech kondygnacjach i kilku nowych funkcjach.

 

Dworzec kolejowy Włocławek
Dworzec kolejowy Włocławek

Wielkie inwestycje PKP

W organizowanym od kilku lat konkursie pt. „Dworzec Roku” na najładniejsze i najwygodniejsze w użytkowaniu budynki stacyjne  wygrywają zarówno poddane renowacji obiekty historyczne, jak nowo powstałe dworce. Sądząc po komentarzach, jakie ukazały się w mediach po otwarciu nowego dworca kolejowego we Włocławku, obiekt ten nie ma chyba szans na nagrodę w tym konkursie. Krytyce poddano zarówno wygląd budynku, jak i sposób jego wykończenia – na przykład rząd różnej wielkości i wątpliwej urody skrzynek instalacyjnych ustawionych wzdłuż peronu na tle blaszanej ściany.

Dworzec kolejowy Włocławek
Dworzec kolejowy Włocławek

Nowy dworzec we Włocławku ma trzy kondygnacje. Na parterze znajdują się kasy biletowe (osobno dla przewozów kolejowych, osobno – komunikacji miejskiej i autobusowej), dwie poczekalnie, toalety, pokój dla opiekuna z dzieckiem. Tu także zostawiono miejsce na lokale usługowe, kioski, sklepiki. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek. Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW. Przy okazji budowy dworca remont przeszedł także plac wokół, który zyskał bardziej reprezentacyjny wygląd, pojawiła się wiata na rowery, skwer, ławki, pergola.

Dworzec kolejowy Włocławek
Dworzec kolejowy Włocławek

Wygodny czy nowoczesny

Projektująca budynek pracownia TPF chciała nadać mu nowoczesny, dynamiczny wygląd. Skomponowała go z przenikających się brył, których zróżnicowanie podkreślają dodatkowo kontrastujące ze sobą materiały – elewacje obłożono miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych. Wejście do budynku ulokowano w przeszklony zagłębieniu, niektóre ze ścian i dachów są ukośne, jakby wcinały się w inne części bryły. „Forma budynku jest dynamiczna, nowoczesna, nawiązująca do kolei i prędkości, natomiast dach sprawia wrażenie unoszenia się nad prostą bryłą dworca” – można przeczytać w opisie inwestycji.

 

Zobacz galerię zdjęć dworca kolejowego

Dworzec kolejowy - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Włocławek, ul. S. Okrzei

Inwestor: Polskie Koleje Państwowe S.A.

Wykonawca: Budimex S.A.

Projekt: TPF sp. z o.o.

Powierzchnia: 2200 m2
Realizacja: 2023

Koszt inwestycji: ok. 37,7 mln zł brutto

Źródło zdjęć: pkp.pl; tpf.com.pl

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku, Kubatura, Obiekt Architektoniczny

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera