Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Most nad doliną

 

Czas czytania: ~2 min


0FZv9xcx6SwrOznbjYhPvGxaJD2DCjP5vfrRUOR6kb4rJmq5efqme479Y63M_buro-happold.jpg
W kwietniu 2008 r. Irlandzka Agencja Zapatrzenia Kolei (RPA) razem z irlandzkim Royal Institute of Architects (RIAI) ogłosiła konkurs na projekt nowego mostu kolejowego i pieszego nad doliną rzeki Liffey dla planowanej linii Zachodniego Metra. Podobnie jak w innych konkursach, których przedmiotem jest opracowanie koncepcji mostu, organizatorzy postawili warunek, że firmy inżynierskie nie mogą w nim uczestniczyć nie współpracując z architektami i odwrotnie.
xK984BQEOru06IeFY74DXOGFI3hk2SeZY0IquudLU7Z2c2kNdFxraCMLMroa_buro-happold2.jpg
W konkursie wzięło udział 25 zespołów, z czego pięć zakwalifikowało się do ostatniego etapu. Były to: Foster + Partners / Flint + Neill, Scott Wilson Scotland / B+M Architecture, Aedas Architects / Alan Baxter Structural Engineers, Heneghan Peng Architects / Arup i Explorations Architetecture / Buro Happold. Najlepszy okazał się projekt ostatniej ekipy.
02fTJDA36MWPkoBvIuzXcSaeBNVPIUI6WNlzdTGFarKumy0pWcx32xO08LXN_buro-happold3.jpg
Zwycięska propozycja zakłada budowę mostu wiszącego o długości 350 metrów i składającego się pokładu dla pociągów o dwóch kładek dla pieszych. Jego konstrukcja została zaprojektowana tak, by minimalnie ingerować w naturalny krajobraz doliny. Jako że przeprawa z wieloma masywnymi podporami albo wyrastająca ponad poziom drzew, naruszyłaby harmonię otoczenia, projektanci zdecydowali się na lekką, minimalistyczną konstrukcję, której płynna linia wyłania się i znika wśród drzew.
e1A4ZCzqJiPxC3ABahMLneFVrW7gb7qMKRYYm5T4wfvHcvGm4hP1F9F1pXU6_buro-happold4.jpg
Adam Allegri, Buro Happold: „We współpracy z Explorations Architecture udało nam się stworzyć projekt mostu, który w minimalny sposób ingeruje w środowisko naturalne. Delikatna forma jest lekka i smukła, a jednocześnie pełna ekspresji. Optymalne połączenie rozwiązań konstrukcyjnych i wizualnych udało się osiągnąć dzięki usunięciu podpór spod mostu i przymocowaniu lin nośnych do krzyży ustawionych na jego pokładzie. W ten sposób możliwe też będzie utworzenie poniżej głównego pokładu mostu dwóch wspaniałych promenad dla pieszych.”
9dBQZkiTPEgT2t4LY8rlfFHnz3Va974Pfo49jS2nFKP8EyDAvH2QraXZHnkQ_buro-happold5.jpg
Jak zapewniają projektanci, most będzie konstrukcją bezpieczną, funkcjonalną i trwałą. Maszty, liny i pokład będą połączone w subtelną, ale stabilną konstrukcję. Dolina pod mostem ma zostać przekształcona w park, w którym pojawią się ścieżki, tarasy, rampy i naturalne punkty widokowe przy przyczółkach mostu. Powstaną one z naturalnych, lokalnych materiałów – kamienia, drewna i prasowanej ziemi. Na przepływającej przez dolinę rzece pojawi się również kilka dodatkowych kładek, które umożliwią szybkie przedostanie się z jednej strony doliny na drugą.
7AxFBTDliCtzz3XnIrBnpyCNrzqRVXYP2Vq1u18W5IDMH8twpzptfqBlN7Nc_metro-west-liffey-valley-br.gif
Ogłaszając wynik konkursu Frank Allen, dyrektor RPA, powiedział: „Budowa mostu nad doliną Liffey będzie milowym krokiem w projektowaniu i rozwoju Zachodniego Metra. Zwycięski projekt łączy potrzeby transportu z atrakcyjną i przyjazną środowisku formą. Wszystkie nadesłane projekty reprezentowały bardzo wysoki poziom, jednak projekt Explorations Architects i Buro Happold najlepiej odpowiada na nasze oczekiwania.”
gFlBl3ytGmGbYvwlkFH1JrO56HA8C3O9JvuMnKvmamIcFerBzjT4VPzi8BGM_metro-west-liffey-valley-bridge-6.jpg
Lw5QcTPhzwNm5MrTjFZnN7WrXAvktSqnWg46LlzaWFAooOAJgkBEhwfasckb_metro-west-liffey-valley-bridge-7.jpg
x80jit2E0B66DVSEbs06meHCojyE8jv1O08Dt2Jdi3I7NSMToUX28ZZcCgVY_metro-west-liffey-valley-bridge-8.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Dom na słupach
Dom na słupach

Na warszawskich Kabatach dobiega końca budowa nowego zespołu mieszkaniowego. Jako inwestor stoi za n ...

Rdzawy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie. Nowe realizacje.
Rdzawy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie. Nowe realizacje.

Ma 452 metry długości i łączy dwie strony miasta. To nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie, który je ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera