Lotnisko Olsztyn-Mazury powstało w Szymanach
Data dodania: 09.09.2015 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 09.09.2015 Czas czytania: ~ 2 min
Lotnisko Olsztyn-Mazury od początku procesu projektowania zbudzał kontrowersje
Lotnisko Olsztyn-Mazury od początku procesu projektowania wzbudzał kontrowersje. Krytyce poddawano przede wszystkim jego lokalizację, 10km od Szczytna, ale prawie 60 od Olsztyna. Władze województwa – inwestor tej realizacji – twierdzą, że walorem jest położenie w centrum regionu, dzięki czemu lotnisko ma obsługiwać pasażerów pochodzących zarówno z Mazur, jak i Warmii oraz Podlasia.
Lotnisko Olsztyn-Mazury będzie piętnastym pasażerskim portem lotniczym w Polsce. Niektóre z nich odznaczają się udaną architekturą, jak np. porty we Wrocławiu, Lublinie, podrzeszowskiej Jasionce. Niektóre rozbudowują się, jak w Łodzi lub modernizują, jak w Warszawie. Niektóre jednak okazują się nieudanymi inwestycjami, jak port lotniczy w Gdyni.
Lotnisko Olsztyn-Mazury wzbudziło ogromne zainteresowanie wśród architektów. Na konkurs, rozstrzygnięty w 2013 roku nadesłano aż 65 zgłoszeń. Ostatecznie jury pierwszą nagrodą odznaczyło projekt, zgłoszony przez Studio Form Architektonicznych architekta Tomasza Lelli z Olsztyna, którego wizja najpełniej odzwierciedlała wymagania, stawiane przez inwestora, czyli m.in. funkcjonalność i komfort dla użytkowników, niskie koszty eksploatacji, możliwość ewentualnej rozbudowy, dobre wpisanie obiektu w krajobraz oraz nawiązanie do architektury regionu. I ten właśnie projekt został właśnie zrealizowany.
Lotnisko Olsztyn-Mazury otrzymało dość prostą formę długiego, niskiego pawilonu, zwieńczonego lekko łamanym dachem. Tym, co zwraca uwagę i jest czytelne dla użytkowników z Polski są nawiązania do tradycji regionu, czyli motyw lecących żurawi, pojawiający się na elewacji oraz wejścia do budynku podkreślone portalami w kształcie… drewnianych chat. Mimo że obiekt spełnia wymogi współczesnego lotniska, a więc dominuje w nim stal i szkło, architekci sprawnie w przestrzeń portu wpletli elementy drewniane, będące nie tylko nawiązaniem do lokalnego budownictwa, ale tez powodujące, że wnętrze lotniska wydaje się dużo bardzo przytulne. Terminal ma obsługiwać nawet 1200 pasażerów na dobę.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Lokalizacja: Szymany 150
Inwestor: Samorząd Województwa Warmińsko - Mazurskiego
Projektanci: Studio Form Architektonicznych architekta Tomasza Lelli
Wykonawca: Mostostal Warszawa
Realizacja: 2014 – 2015
Koszt inwestycji: 204 mln zł (dofinansowanie: 121 mln zł)
Źródło ilustracji: pantel.olsztyn.pl, szymanyairport.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz