Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Spaghetti po japońsku

 

Czas czytania: ~2 min


576fdFD4Io1ul5k0ScetvTDvnoec4Ux6kWE84vwUqOnoFaWqfQzYKAFT4iAi_isozaki00.jpg
Włoska kolej nie oszczędza na dworcach. W Neapolu budynek głównej stacji zaprojektowała Zaha Hadid, we Florencji – Norman Foster. Następna na liście jest Bolonia, a gwiazdą, której nazwisko wzbogaci „dworcową” kolekcję – Arata Isozaki. Bolonia jest ważnym węzłem komunikacyjnym na trasie łączącej kontynent europejski z basenem Morza Śródziemnego oraz duże miasta włoskie. W ramach projektu modernizacji transportu kolejowego we Włoszech budowana jest linia, przeznaczona dla szybkich pociągów (TAV), łącząca Bolonię z Florencją i Mediolanem, a kropką nad „i” tej inwestycji będzie nowy dworzec kolejowy. Na powierzchni 180 tysięcy m² znajdzie się nie tylko właściwa stacja (42 tysiące m²), ale także przestrzeń komercyjna i usługowa – biura, hotele i centrum handlowe. Przewiduje się, że po modernizacji stację będzie odwiedzać ok. 180 tysięcy pasażerów dziennie. Konkurs na projekt nowego dworca głównego w Bolonii został ogłoszony w 2007, a rozstrzygnięty w ostatnich dniach czerwca tego roku. Wpłynęły na niego projekty 52 biur architektonicznych, a do ścisłego finału zakwalifikowało się 12 pracowni: 5+1AA architectural studio (Włochy); Arata Isozaki and associates (Japonia) we współpracy z Ove Arup & Partners International Ltd i włoskim biurem M+T & Partners; Cruz y Ortiz Arquitectos (Hiszpania); Ingenhoven Architekt (Niemcy); Jean Nouvel (Francja); M.B.M. z Carlo Aymonino (Hiszpania), MVRDV (Holandia); Ricci & Spaini (Włochy); Skidmore Owings & Merril (USA) z Peterem Eisenmanem i Sartogo; Souto de Moura Arquitectos (Portugalia) z Davidem Chipperfieldem (Londyn); Stefano Boeri (Włochy) i UN Studio (Holandia). Najlepszy okazał się projekt japońskiego mistrza, który ujął jury grą świateł i cieni. Budynek ma plan prostokąta, a jego dach podzielony jest na różnokształtne moduły, w których znajdują się wgłębienia, przypominające leje. Wewnątrz budynku leje te pełnią funkcję słupów-świetlików: przez wycięte w ich powierzchni okrągłe otwory wpada dzienne światło, które rzuca refleksy na ściany i podłogi. Efekt świetlistości i eteryczności podkreśla wszechobecna biel i szkło. Z prostym, geometrycznym kształtem bryły kontrastuje wnętrze dworca, w którym dominują płynne linie i łagodne krzywizny. Szacowany koszt inwestycji to 340 milionów euro.
zZS4ka0IFzqgVlqcb2l8I0ek6vTcg2AuxYZd1eFyEoLfixOOG0xs9B8Wy84B_bolonia.jpeg
0JThPcyZKsYDv3DL6fyekJlRpbrrYN0BRuVkJXLnRr0mPALePxHmkeAu1cem_bolonia2.jpeg
6i3DXeYHGfNvXnPRzb7S32NpPO1QJkYrNkB0C9lbjPQfTQEvwgFTzEGbZtg9_bolonia3.jpeg
HA5xIwaa4XWKmA702JiMMMDW21JvLRrle5AA7DhTeAAvI4ytZavxwDRyNcZQ_bolonia4.jpeg
5mFiO5b5s5X69XIbv1rRxeThQwI35KEUwNVXLEkUmgd6RPjNXz3zNcis6GZV_bolonia5.jpeg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera