Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowy terminal lotniska Kraków - Balice

 

Czas czytania: ~2 min


28 września 2015 otwarto nowy terminal portu lotniczego w podkrakowskich Balicach

 

mL1X34aRTTUqOGUFsCJKF19hFYxWpCSpWpByYXftoxzWe8qr76HFAxHY5L3U_balice-terminal08.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice jest częścią większego przedsięwzięcia – procesu rozbudowy i modernizacji lotniska, które rocznie obsługuje 3,5 miliona pasażerów. Dzięki budowie nowego terminalu oraz kilku innym zmianom (np. usprawnieniu systemu komunikacji czy transportu bagażu) liczba osób, które w ciągu roku skorzystają z lotniska ma w kolejnych latach wzrosnąć do nawet 8 milionów.

BhcaXiomEWuApYr8RbrZX5SZx8SSroZEIdrgdtCllp53Jjqdjns85IzBa4dM_balice-terminal01.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice ma wspomóc działanie najważniejszego portu lotniczego w południowej Polsce. Lotnisk w naszym kraju powstało niedawno wiele – np. w Rzeszowie czy Lublinie, jednak ich zasięg jest znacznie mniejszy niż lotnisk, działających przy dużych miasta – Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku.

twuhrCfL37PhNeE2gpybeNx0QOEVeJZ7zoLmr0l5wQBkNzPkEzRZ6IUbAQY0_balice-terminal06.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących na godzinę i 1800 osób przylatujących na godzinę. Dzięki budowie nowego terminalu powierzchnia użytkowa wzrosła z 15 tys. do ponad 56 tys. m2. Nowy budynek ma miał ponad 250 m długości (jego poprzednik miał 128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 metry. Nowy terminal otrzymał dobre połączenie ze stacją kolejową, nowoczesny system transportu bagażu, wygodną salę odpraw i przestrzeń z kasami biletowymi. Ale funkcjonalność – to nie wszystko. Wartością jest też architektura.

Tj7yRpgM8zmXvOPpoHurVk4NE6Zz2Rt5LjMHi1dWTvqfxOIFtm7gGGiGXO0l_balice-terminal05.jpg
aX9F63ZiEqSvm0iUwdoJ5SSVVPc5MaluG8ZZnF9h0QbUWAi3ip1YsIJKeSvl_balice-terminal04.jpg

Nowy terminal lotniska Kraków – Balice zaprojektowała pracownia APA Czech Duliński Wróbel z Krakowa. Podobnie jak w przypadku innych obiektów o tej samej funkcji, tak i krakowski terminal otrzymał formy proste, w których pierwszorzędną rolę gra otwarta i jasna przestrzeń. Szklane elewacje, dużo miejsca, prosty, czytelny system komunikacji – to priorytety w projektowaniu współczesnych terminali lotniczych. Ten krakowski ma swoją cechę charakterystyczną: frontową część nietypowym kształcie odwróconego pryzmatu. Ten zabieg formalny nadał krakowskiej realizacji wyjątkowego, indywidualnego charakteru. Jan Pamuła, prezes Kraków Airport mówił: „Rozbudowa została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu”.

YAYQuG3ZPYZTpXdfIZlLbPQ7MTNFfgnJcSAmfW18aU4NypAtryWM3VmtsqAS_balice-terminal03.jpg
BZFppmYyQo6zXPOTqGCJSu1O5xHMa1eL76Rn8d84tJjaw9NnwZR01LWICJRl_balice-terminal02.jpg

Terminal pasażerski T4 MPL Kraków-Balice
Lokalizacja: ul. kapitana Mieczysława Medweckiego 1, Balice
Inwestor: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Kraków-Balice sp. z o.o.
Projekt architektoniczny: APA Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Astaldi
Realizacja: 2013-2015
Powierzchnia użytkowa całego obiektu: 55 000 m2
Powierzchnia użytkowa nowej części: 33 00 m2
Koszt inwestycji: 412 mln zł brutto
Źródło ilustracji: apa.krakow.pl, krakow.pl, krakowairport.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera