Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Naprawić miasto

 

Czas czytania: ~2 min


ordNrZKz9U9epydF0eljTOVSwf64scugTLzqkMtDS0aMGiEOpRtFHcVPbmyc_hannover2020.jpg
Sztandarowym przykładem transformacji niemieckich miast jest Hamburg z jego słynnym Haffen City. Ale inne ośrodki próbują dotrzymać mu kroku. Wielkie plany ma między innymi Hanower, gdzie właśnie rozstrzygnięty został konkurs na projekt urbanistyczny rewitalizacji obszaru Marstall w centrum miasta. Zwyciężyła propozycja Holendrów – pracowni Maxwan architects + urbanists we współpracy z architektami krajobrazu z biura Lola Landscape Architects z Rotterdamu. Konkurs był elementem zakrojonego na szeroką skalę przedsięwzięcia urbanistycznego „Hannover City 2020+”. Obecnie Marstall funkcjonuje przede wszystkim jako wielki parking otoczony sklepami i budynkami mieszkaniowymi, sąsiadujący z wybrzeżem rzeki Leine i dzielnicą czerwonych latarń. Ulokowanie budynków na obu krańcach tego terenu ma przekształcić go w nowe wnętrze urbanistyczne, nadać mu lepsze proporcje, wprowadzić nowe funkcje publiczne i zwiększyć ilość mieszkań, co jest jednym z najważniejszych celów władz miejskich. Dwa główne budynki zostały ukształtowane w odmienny sposób wynikający z kontekstu, w jakim będą funkcjonować. Budynek położony przy brzegu rzeki ma być otwarty, żeby zachować wizualną łączność między placem a nabrzeżem, natomiast obiektowi usytuowanemu od strony miasta architekci nadali formę bardziej zamkniętą, by plac zyskał bardziej kameralny i „prywatny” charakter. W budynku nad rzeką dominować będzie tradycyjny kamień, podczas gdy w drugim pojawią się nowoczesne materiały. Tym, co będzie je łączyć, będą „podcięte” kondygnacje przyziemia, ukształtowane tak, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń dla ruchu pieszego. W budynku od strony miasta znajdą się przede wszystkim mieszkania i biura, natomiast obiekt przy rzece mieścić będzie funkcje kulturalne i handlowe. Przestrzeń wspólna zostanie także „wyciągnięta” na dach budynku, z którego będzie się roztaczał widok na rzekę i miasto. Wnętrze będzie płynnie przechodzić w zewnętrzną rampę i tarasy, z jednej strony pomyślane jako miejsce odpoczynku, z drugiej – mogące funkcjonować jako amfiteatr idealny dla niewielkich spektakli i innych wydarzeń kulturalnych. W centrum założenia znaleźć się ma wielofunkcyjny, otwarty plac o lekko nachylonej powierzchni. Część rosnących obecnie drzew zostanie zachowana – w miejscach, którym architekci chcą nadać bardziej zaciszny, intymny charakter, pozostałe zostaną usunięte, żeby zapewnić lepsze nasłonecznienie placu i dostęp dziennego światła do wnętrz budynków.
eknFr7lpF6sGCCQStalxmb1FFGsPQ1SlaDSiElhH61Bu8waqLoG5JN0mbvsL_hannover2020-2.jpg
0ttP0lVHFwa7oIWsC0mtmUIf3zwOxKJwkSrP4Jc6TFgnvTIoIDGYpJfPIi04_hannover2020-3.jpg
15COHgDaNA4Tc75vNeGr3XOHKMf9FABg3qHP0umFi1aGMwNmhQug7xCQ9PFk_hannover2020-4.jpg
kHnXlc1wcPY9tk8q7qnahW6KXpzFQSSczAIaf6Txwp6NztBsDriDW04N0X5c_hannover2020-5.jpg
zvu7vpX6s7PMtdmCN6NbfrXkP98Z6FR13VGvM66MxWF3nolC4AJnUkWIEjlm_hannover2020-6.jpg
4FvqhgkZbxPTs97Rlg4jz9fgdOU5a5ytcDMUBH9oApMT6cuWiPpYuKyH3HT3_hannover2020-7.jpg
9JMUGT9quet91PUYbaZBnOrIjjngIuYSOC7yGO2E64XMQXHEgvvoOs0fgK9Z_hannover2020-8.jpg
ngJWiAqPgndJnPR47Ic8B4zrBVO72NbicGRLKesHLxQtmFEay4Ci6K9fwPoP_hannover2020-9.jpg
SKaqEl6K4V0d6aVASxXDqVFgpAgyXFJ0ArI9Kus7Lkb6KRi2DafX3pfoImTY_hannover2020-10.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Kolonia Zgorzelec znów zamieszkała
Kolonia Zgorzelec znów zamieszkała

Kolonia Zgorzelec – to zespół mieszkalnej kolonii robotniczej w Bytomiu. Zbudowana została w latach ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 rozstrzygnięty. Znamy najlepsze realizacje minionego roku!
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 rozstrzygnięty. Znamy najlepsze realizacje minionego roku!

Za nami szesnasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Profesjonalne jury oraz publiczność wyb ...

Rdzawy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie. Nowe realizacje.
Rdzawy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie. Nowe realizacje.

Ma 452 metry długości i łączy dwie strony miasta. To nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie, który je ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera