Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kwitnie, kwitnie Campus Vitra

 

Czas czytania: ~3 min


wTOH4qnt3EdUq7XrDwnXN23FksIGRDLGzUmhYJ4H837lOdbO1UjsMrwYiG0t_vitra-campus.jpg
Kampus Vitry w Weil am Rhein to miejsce architektonicznej zabawy i eksperymentów, testowania innowacji technologicznych i artystycznych poszukiwań. W latach 1955 – 1981 r. niemiecka siedziba Vitry rozrastała się i powstawały nowe budynki warsztatów i magazynów, które stworzyły kompozycję nieco przypadkową i będącą rodzajem architektonicznej improwizacji. Kiedy w 1981 r. większość kompleksu została strawiona przez pożar, zarząd Vitry postanowił, że nie powstaną tu anonimowe, standardowe czy tymczasowe obiekty. Oczywiście budynki muszą być funkcjonalne i tworzyć przyjazne miejsce pracy, ale jednocześnie powinny dostarczać doznań estetycznych i przyjemności z obcowania z dobrą architekturą. Pierwszy obiekt nowego kompleksu zaprojektował Nicholas Grimshaw. Za nim podążyły następne: Vitra Design Museum autorstwa Franka Gehry’ego, remiza strażacka Zahy Hadid, budynki zaprojektowane przez Tadao Ando i Álvaro Sizę. Składają się one na heterogeniczny zespół współczesnej architektury. Mimo zgromadzenia obiektów sygnowanych przez najjaśniejsze gwiazdy architektonicznej sceny, siedziba Vitry w Weil am Rhein wciąż nie jest dziełem skończonym. Trwa właśnie realizacja trzech kolejnych budynków. Do ich realizacji zaproszono japońskich architektów z biura SANAA - Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę, Chilijczyka Alejandro Aravenę oraz szwajcarski tandem Jacquesa Herzoga i Pierre’a de Merona.
bVt6CRJPUzAqXvs45H2mEcDSchr2P8G4Z1plwvGqmmzjSe7CvTIMZslIkuGS_vitrasanaa.jpg
Propozycja Japończyków to budynek, w którym mieścić się będzie centrum dystrybucji produktów Vitry – potężna, przykryta ażurowym dachem hala na planie owalu.
JgXDoXyfvhMV6036eKQuYjyFSE7TljnfHdqhgRBad7SF8s1AZV5rVnloTbfK_vitrasanaa2.jpg
Alejandro Aravena zaprojektował natomiast budynek, w którym znajdą się sale, przeznaczone na artystyczne warsztaty. Jego bryła składa się z dwóch części o nieregularnych formach – spoczywającej na ziemi, prostej podstawy oraz nieregularnej piramidy, która sprawia wrażenie, jakby się z niej zsunęła, opierając jedną krawędzią o podłoże. Całość przypomina wiejską chałupę, z której „zjechał” dach wraz z więźbą.
Q631PQMHbIeqHzRdkPrisXnol1p66XOe7OcnZKFuSCpmXoiaZkhn7bRbZ5s1_vitraaravena.jpg
Ed3lLdm1fWYed22CdtkPULETCbxtst70I9kzNBcHruGmXPo4bJJuglSGJUH5_vitraaravena2.jpg
Trzeci nowy projekt to muzeum Vitra Haus, autorstwa Herzoga i de Meurona, w którym architekci również sięgnęli po ikonografię typowego domu, multiplikując ten motyw i tworząc spiętrzoną strukturę identycznych elementów. Ma to nawiązywać do podstawowej działalności Vitry – przemysłowego powielania dzieł sztuki użytkowej. Dwuspadowe dachy poszczególnych segmentów są także ukłonem w stronę form popularnych w architekturze tego regionu. Motyw „tradycyjnego” domu – kubika, z prostym, dwuspadowym dachem pojawił się już wcześniej w twórczości szwajcarskiej pracowni. Dom wybudowany w Leymen we Francji w 1997 roku odczytywać można zupełnie inaczej – jest architektonicznym dysonansem, budynkiem złożonym z kontrastów – archetypem, ubranym w nowoczesną formę, dziecięcym rysunkiem, odlanym z surowego betonu, masywnym domem, przypominającym jednocześnie makietę stojącą w krajobrazie, a jednak oderwaną od otoczenia poprzez ustawienie na lewitującej platformie. Wszystkie trzy obiekty zostaną ukończone w 2009 r., jednak zanim to nastąpi, zostaną zaprezentowane podczas wystawy na weneckim Biennale Architektury – „Building Vitra: New Projects”. Będzie ona miała miejsce w Spazio Culturale Svizzero, w dniach 12-30 września. Cały Vitra Campus i jego otoczenie były tematem sesji fotograficznej, przeprowadzonej przez fotografów: Olivo Barbieri’ego, Gabriele Basilico, Giovanniego Chiaramonte i Paolo De Pietra. Równolegle z ilustracją i interpretacją istniejących obiektów, prezentowane będą modele i materiały opisujące nowe projekty, będące w trakcie realizacji, co umożliwi zwiedzającym prześledzenie drogi, jaka doprowadziła Vitra Campus do osiągnięcia istotnej pozycji na światowej scenie architektonicznej. Uzupełnieniem ekspozycji będzie poprzedzający jej otwarcie wykład Jacquesa Herzoga i Alejandro Araveny, zorganizowany przez fundację Vitra Design we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Wenecji.
ySdzec9W9ge0oMkpSNU7P5TKWGYeUavHNpXkJwbuF5F53NTLouDzF0oHN0wC_vitraherzogde-meuron.jpg
L6oN0q64mnwldFdFXl9fDcmqnphAx2Appd5pZrVF6FyvrZhLwROvsU0wMDmi_vitra1.jpeg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera