Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Mapy w internecie

 

Czas czytania: ~2 min


Już niebawem obywatel lub przedsiębiorca będzie mógł nie wychodząc z domu, bezpłatnie, za pomocą komputera sprawdzić m.in. położenie, adres i granicę nieruchomości na udostępnionych mapach geodezyjnych. Powyższe możliwości wprowadzone zostaną jeżeli wejdzie w życie projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej (dalej ustawa). Ustawa czeka teraz na podpis prezydenta. Wejdzie w życie w 30 dni po ogłoszeniu.

 

       Celem ustawodawcy jest ułatwienie dostępu do usług administracji publicznej i rejestrów publicznych prowadzonych przez administrację publiczną na podstawie innych przepisów. Nowe przepisy ułatwią życie wszystkim tym, którzy planują budowę domu lub doprowadzenie kanalizacji do budynku jednocześnie uproszczą wyznaczenie terenu pod budowę czy podział działki. Do tej pory nie obowiązywał żaden akt prawny, który by regulował zasady funkcjonowania infrastruktury informacji przestrzennej. Do informacji które zawarte będą w udostępnianych bazach danych należeć będą m.in. położenie i adresy nieruchomości,  uzbrojenie terenu, granice gruntów, sieci gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe, transportowe,  obszary chronione,  urządzenia do monitorowania środowiska, zasoby energetyczne.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, osobą odpowiedzialną za koordynowanie działań mających na celu tworzenie, utrzymanie i rozwijanie infrastruktury informacyjnej jest minister właściwy do spraw administracji publicznej.  Zadania o których mówi art. 18 ustawy będą wykonywane przy pomocy Głównego Geodety Kraju. Obowiązki Głównego Geodety Kraju zostały w szczegółowy sposób omówione w art. 19 ustawy i należą do nich m.in. monitorowanie we współpracy z organami wiodącymi przebiegu prac w zakresie tworzenia i funkcjonowania infrastruktury oraz jej rozwoju, współpraca z Komisją Europejską w sprawach związanych z infrastrukturą  i odpowiedzialność za kontakty z Komisją Europejską w sprawach określonych ustawą.

Przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej będzie działała Rada Infrastruktury Przestrzennej (dalej Rada). Do zadań Rady należy opiniowanie na wniosek ministra m.in. aktów prawnych, sprawozdań dotyczących infrastruktury w tym dotyczących koordynacji i współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską.

 

Rejestr publiczny, tworzony przy współpracy organów administracji publicznej oraz innych podmiotów wskazanych w ustawie będzie umożliwiał gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie danych dotyczących m.in. podziału kraju na potrzeby ewidencji gruntów i budynków, właściwość miejscową sądów, urzędów skarbowych, nadleśnictw, regionalnych zarządów gospodarki wodnej.

Przedmiotowy projekt ustawy jest wynikową transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/2/WE z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).

 

Partnerem mertytorycznym działu \\\"Prawo w architekturze\\\" jest Kancelaria Prawna Domański i Wspólnicy

 

 


Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zwycięzców Plebiscytu Polska Architektura XXL 2019
Znamy zwycięzców Plebiscytu Polska Architektura XXL 2019

2 czerwca 2020 obyła się uroczysta Gala Online dwunastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL 2 ...

Medusa Group na Nowym Rynku
Medusa Group na Nowym Rynku

„Inwestycja Nowy Rynek to wielofazowy projekt, który będzie się składał z 5 budynków o różnej funkcj ...

Webinarium Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP
Webinarium Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Schüco: Poczuj perfekcję Schüco AD UP, którego temat ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera