Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harfa Calatravy

 

Czas czytania: ~2 min


GZyiCKukOc8ppWHgk1Ny5AImgJnrmqAAHYwCIKNtpRuyFv9IP0p6hVp1F4kG_calatrava-bridge.jpg
Ehud Olmert, burmistrz Jerozolimy, chciał, by w najstarszym mieście świata, którego architektura kojarzy się z Bazyliką Grobu Świętego czy złotą Kopułą na Skale, stanął najpiękniejszy most. 25 czerwca został on uroczyście oddany do użytku.
sH42HRbogLFdTOJhNflQAyJPPhZHJA2l4F68puiKma8g2N8tTQpa4MZp5LDo_calatrava-2.jpg
Zaprojektowana przez Santiago Calatravę przeprawa łączy tradycję i nowoczesność. Zaawansowana technologia mostu wantowego ubrana została w formę nawiązującą do kształtu harfy – instrumentu biblijnego króla Dawida, który ustanowił miasto stolicą Królestwa Izraela. Kolor biały z kolei jest ukłonem w stronę tradycji – wiele budynków w Jerozolimie wykonanych jest z lokalnego wapienia. Ten materiał pokrywa również betonowe przyczółki, na których wsparty jest pomost. Biel podkreśla też lekkość i transparentność konstrukcji. Most autorstwa hiszpańskiego architekta jest elementem szeroko zakrojonego przedsięwzięcia – usprawniania transportu szynowego w Jerozolimie. Władze miejskie powierzyły Calatravie zaprojektowanie jego najbardziej reprezentacyjnego odcinka. Most stanowi bramę do miasta od zachodu i znajduje się w pobliżu głównego dworca autobusowego. To najwyższa konstrukcja w mieście i, co za tym idzie, jeden z najlepiej widocznych punktów w krajobrazie Jerozolimy. Jest też obiektem silnie oddziałującym na wyobraźnię – jego kształt przywołuje skojarzenia widzów nie tylko z harfą, ale i choćby masztem żaglowca. Gigantyczna harfa ma 360 m długości i 66 strun – lin, przymocowanych do wysokiego na 120 metrów, stalowego pylonu. Jest on najciekawszym elementem wizualnym mostu: pochylony w dolnej części, dynamicznie się załamuje, zmieniając kierunek ku górze. Liny z kolei tworzą paraboliczną, trójwymiarową strukturę, podkreślającą ekspresję i wewnętrzne napięcie konstrukcji. Załamany pylon pochylony jest w kierunku centrum miasta, pełniąc funkcję specyficznego drogowskazu. Wykonany ze stali pomost płynnie wygina się w kształt zbliżony do litery „S” i mieści tory oraz kładkę dla pieszych. Ta ostatnia poprowadzone jest podświetlanym w nocy chodnikiem wykonanym z półprzezroczystego szkła. Most zawieszony jest na wysokości 6,5 m nad ul. Shazar – jedną z najbardziej ruchliwych w mieście oraz Jaffa Road i Herzl Boulevard. Jego zadaniem jest ułatwienie komunikacji pieszej i sprawienie, że ten fragment miasta stanie się bardziej przyjazny dla ludzi. Ma on jednak pełnić nie tylko funkcje komunikacyjne – jest ramą dla znajdującego się poniżej publicznego placu. Budowa mostu trwała 6 lat i pochłonęła 73 mln dolarów.
eMP9fAa3l86nag14P2o7rX8WQ6BCpXE1feVqFjo9yZC9SEYiXxJD1Av9Msop_calatrava-3.jpg
OUk6TQmF4Iam9HMXW8iANNGUo34k5wxd7O6Bzhcx8J60Gxuwe5Z8vxxfyqUP_calatrava-4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera