Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Akustyczne piramidy

 

Czas czytania: ~2 min


jR8PxtlWwnzla6pMXKo9qibs5gz9xycrBB4rrgbBVvmralDPF6sCHa7xcapj_pavilion-21-mini.jpg
W przyszłym roku na Marstallplatz w Monachium stanie aluminiowy kryształ. To pawilon Opery Bawarskiej, który uświetni monachijski Festiwal Operowy i zapewni dodatkową salę dla 300 miłośników tej dziedziny sztuki. Koncepcję pawilonu nazwanego 21 MINI Przestrzenią Operową przygotowało austriackie biuro Coop Himmelb(l)au. Jak twierdzą sami architekci, jest to jeden z najmniejszych, a zarazem najbardziej ekscytujących i trudnych projektów, nad jakimi pracowali. Przyczynił się do tego rozdźwięk między koniecznością stworzenia obiektu mobilnego z jednej strony, a wymogiem zapewnienia doskonałej akustyki z drugiej. Lekka konstrukcja nie jest najlepszym rozwiązaniem dla budynków pełniących tego typu funkcję, bo brakuje jej niezbędnej fizycznej masy i gabarytów. Podobnie jak w trzech innych zaprojektowanych przez Coop Himmelb(l)au budynkach oper i sal koncertowych – w Chinach, Danii i Hiszpanii – które są w planach lub już w trakcie realizacji, akustyczne walory wnętrza zostały osiągnięte dzięki dwóm rozwiązaniom – zastosowaniu nachylonych ścian i zwiększeniu ilości płaszczyzn. Kolejną strategią projektową Austriaków jest maksymalne zredukowanie dźwięków dobiegających do budynku z zewnętrz. Pawilon, który będzie miał 21 metrów długości, 17 metrów szerokości oraz 6 do 8 metrów wysokości, zostanie usytuowany w taki sposób, żeby jego rozrzeźbiona bryła odbijała i rozpraszała dźwięki niż pełniła funkcję bariery dla odgłosów przejeżdżających w pobliżu samochodów. Narzędziem, które posłużyło architektom do przełożenia idei zwiększającej się ilości płaszczyzn na formę złożonej z piramid aluminiowej struktury, były nowe metody projektowania cyfrowego. Formy pawilonu zostały wygenerowane parametrycznie poprzez nałożenie częstotliwości dźwięków piosenki Jimiego Hendrixa „Scuse me while I kiss the sky…” i opery Mozarta „Don Giovanni”. Stworzony w ten sposób kształt okazał się idealny zarówno pod względem odbijania, jak i pochłaniania dźwięków, a jednocześnie sposób ułożenia poszczególnych elementów bryły zaowocował dynamiczną i spektakularną formą.
S6LhvHy6V81ijqPfSA3EK3cv3oQx3XbDpMfTDO0ZNgrMzJ4xK98KMmCXaYJY_pavilion-21-mini-2.jpg
x8SDuRI72C04L7gvKP9HV6TCQI4TOMnGFhIKIPjY4VPzADv1b4iHd25YZdbu_pavilion-21-mini-3.jpg
bfglkbEg63RHNh5Cwkof8ZZWAGf8qMZCzyOYVv373Mc8DiBBpzNHSj5kAnsO_pavilion-21-mini-4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera